Rakan Kami

Wednesday, July 30, 2008

MINDA TAZKIRAH – INSAN CEMERLANG, UMMAH GEMILANG

Oleh: Abdul Harris Haji Abdul Wahab, Pengasas & Penyelaras SMART

Bismillahhirrahmannirrahim.
Assalammualaikum wbt. dan salam perpaduan semua,

Mutiara Muqqadimah:

Jika kita melakukan sesuatu pekerjaan kerana keuntungan pasti tiada apa yang kita akan capai tetapi jika kita melakukan sesuatu pekerjaan kerana pembangunan insan lain, pasti kita gembira dengan kejayaannya kelak (Pengasas McDonald).

Alhamdunillah. Bertemu kita sekali lagi dalam kolum Minda Tazkirah yang merupakan salah satu medium penulisan saya untuk mengetengahkan idea dan padangan saya berkaitan isu semasa lebih-lebih lagi berkaitan remaja dan belia. Sebelum saya mulakan nukilan saya ini, marilah kita bersama-sama mulakan Minda Tazkirah ini dengan Ummul Kitab dan selawat ke atas nabi junjungan kita, Muhammad SAW. Al-Fatihah.

Apa khabar semua? Harapan saya semoga semuanya sihat sejahtera. Bagaimana dengan kehidupan sekarang? Dah boleh sesuaikan diri dengan kenaikkan harga barang? Kalau belum, cubalah untuk mengubah kehidupan kita. Lebih berjimat cermat. Saya sendiri pun sekarang ini dah banyak kurangkan perbelanjaan terutama sekali makanan. Boleh dikatakan, setiap hari saya membawa bekal ke pejabat. Kurang-kurang perbelanjaan makan minum saya jimat sedikit. Begitu juga dengan perjalanan. Kalau tidak perlu, saya tidak keluar ke mana-mana. Jimat petrol. Walaupun begitu, semuanya bergantung kepada diri kita sendiri sama ada mahu berjimat atau tidak. Pilihan ditangan anda.

Minda Tazkirah saya kali ini lebih umum tanpa menjurus kepada mana-mana pihak atau individu. Dari Mutiara Muqqadimah di atas, kita sudah dapat menduga kenapa syarikat-syarikat makanan segera sentiasa berjaya. Dan kita, sebagai pelanggan memang suka dengan makanan segera kerana ianya cepat, mudah dan sedap. Ada juga orang-orang tua yang saya jumpa mengatakan, orang muda sekarang ini suka semuanya segera sehinggakan penyakit pun datang dengan segera. Betul juga cakap mereka tu. Saya, secara tidak langsung merupakan pelanggan syarikat makanan segera tersebut. Tetapi atas nasihat Prof. Madya Razak, kekerapan mengunjungi McDonald atau KFC berkurangan dan sekarang ini, lagilah saya kurangkan kerana harganya kadang-kadang tidak masuk akal. Saya akan ke sana sekiranya ada kawan-kawan yang mengajak. Itu pun selepas mereka bersetuju untuk belanja saya (hehehehe). Mengapa saya memilih kisah berkaitan syarikat makanan segera? Apa kaitannya dengan tajuk yang ingin saya bincangkan kali ini? Teruskan membaca. Mungkin ada manfaat yang boleh dikutip dari nukilan saya kali ini.

Ramai diantara kita yang ingin menjadi insan cemerlang namun bukan semuanya berjaya kerana beberapa faktor seperti diri sendiri, rakan sebaya, keluarga dan persekitaran. Faktor-faktor inilah yang seringkali mendorong atau memesong semangat kita untuk menjadi insan cemerlang. Saya sendiri telah melalui pelbagai pengalaman dan kisah insan-insan yang berjaya. Mereka ialah remaja dan belia seperti kita hari ini. Untuk menjadi insan cemerlang, faktor yang paling penting ialah diri sendiri. Ketetapan dan ketegasan. Itu yang utama. Alam remaja merupakan alam yang indah dan kadang kala penuh dengan cabaran. Bagi yang tiada ketetapan dan ketegasan diri, mereka akan hanyut dengan cabaran-cabaran yang mendatang. Mereka akan sedar tatkala berada dihujung cabaran dimana segala kekesalan menyelubungi diri. Bagi yang mempunyai ketetapan dan ketegasan diri, mereka akan melihat setiap cabaran yang mendatang itu sebagai satu peluang untuk mempertingkatkan kekuatan dan kemahiran dalam diri mereka. Inilah insan yang cemerlang. Tidak hanya menunggu hasil tetapi membanting tenaga bagi menambah hasil. Nampak bukan? Sebab itulah petani yang rajin tidak hanya menunggu hasil padi sahaja tetapi mereka bercucuk tanam dan berkebun. Andainya kita mengikut cara dan petua mereka berusaha, nescaya kita tidak akan ketinggalan.

Faktor kedua ialah rakan sebaya. Ada pepatah menyatakan, andai kita berkawan dengan penjual minyak wangi, wangilah kita dan andai kata kita berkawan dengan pengangkat najis...faham-faham sendirilah kawan (hehehe). Rakan merupakan orang yang banyak meluangkan masa dengan kita berbanding keluarga kita sendiri. Tak percaya? Lihatlah remaja dan belia hari ini. Siapa yang mereka rujuk sekiranya mempunyai sebarang masalah atau perlukan pendapat? Keluarga? Tidak. Rakan? Ya! Dan itu semestinya. Rakan baik dan rakan jahat. Itulah label yang kita berikan kepada rakan-rakan kita. Sedar atau tidak, dalam masa yang sama kita juga merupakan rakan kepada rakan-rakan kita. Apa pula rakan-rakan kita labelkan kepada kita? Untuk menjadi insan cemerlang, tempatkan diri kita sebagai rakan kita. Mahukah kita dilabelkan sebagai rakan yang jahat atau rakan yang tidak guna? Tidak bukan? Oleh yang demikian, pastikan kita membuat sesuatu yang terbaik kepada rakan-rakan kita supaya mereka boleh membalas sesuatu yang terbaik buat kita. Secara tidak langsung, kita dan rakan-rakan kita akan sentiasa gembira!

Faktor ketiga ini saya gabungkan sekali untuk menjimatkan masa dan terus kepada pandangan saya mengenai insan cemerlang. Keluarga dan persekitaran. Dua perkara yang berbeza tapi pengaruh yang sama. Hari ini, saya sempat berbual dengan R.O saya berkaitan masalah remaja masa kini. Menurut R.O saya, beliau telah menasihatkan ramai remaja. Nasihat beliau, jangan kita ikut orang tetapi biar orang ikut kita dan ditambah dengan hujah-hujah beliau yang sangat bernas. Bila fikirkan kembali, betul juga apa yang beliau katakan. Remaja Melayu hari ini, sebagai contoh yang mudah. Orang lain warnakan rambut, dia pun warnakan rambut. Orang lain bertindik telinga, pusat, lidah dan merata lagi, dia pun ikut juga. Pendek kata, cuma jadi pak turut jea. Sehinggakan apa yang berlaku sekarang ini sama ada didalam atau diluar negara tidak ambil kisah pun. Pak turut le katakan. Tetapi apabila seseorang memberikan idea atau pandangan yang bernas, dialah orang pertama yang membangkang. Pelik? Kenapa tak turut jea? Sebabnya idea atau pandangan tersebut tidak kena dengan gaya atau cara yang dikehendaki remaja terbabit. Tak ke haru jadinya? Akhir sekali, ramai yang abaikan dia. Lepas tu mula le bising dan protes. Ayat yang selalu dilontarkan...TIDAK FAHAM KEHENDAK REMAJA! Macam mana nak faham kalo awak tu tak pernah bagi peluang untuk fahami awak? Betul tak? Rasa-rasanya kalau kata macam itu mesti remaja terbabit diam.

Dan institusi keluarga perlu memainkan peranan juga. Mereka tidak patut dan tidak boleh melepaskan hal berkaitan anak-anak mereka kepada satu pihak sahaja. Kerjasama adalah perlu. Kenapa saya berkata begitu? Ini adalah kerana ibubapa perlu memainkan peranan seperti melibatkan diri bersama anak-anak mereka dalam sesebuah aktiviti atau program. Selain mengeratkan hubungan kekeluargaan, secara tidak langsung ianya akan memastikan ibubapa ini tahu aktiviti-aktiviti yang disertai oleh anak-anak mereka sama ada ianya berfaedah atau tidak. Anak-anak juga akan berasa gembira dan bahagia kerana ibubapanya memberikan perhatian dan kasih sayang kepadanya. Secara tidak langsung, ianya menjadi faktor kepada pembentukkan karektor remaja terbabit dan menjadikan dia sebagai insan cemerlang satu hari kelak.

Macam mana? Ada gaya macam Dr. H.M Tuah atau Dr. Fadzilah Kamsah tak? Hehehehe. Menjadi insan cemerlang tidak susah. Semuanya bergantung pada diri kita sendiri dan selebihnya kepada motivasi yang kita akan terima dari rakan-rakan, keluarga dan persekitaran. Sebelum saya menamatkan nukilan saya ini, saya memohon maaf andainya Minda Tazkirah ini lambat dihantar kepada semua kerana saya masih sibuk dengan Projek Program BERTEKAD. Al-maklumlah, saya nie kan Penyelaras Projek (hehehehehe). Baiklah. Semoga sihat dan ceria sentiasa. Yang buruk dan lemah itu dari saya dan yang hebat dan berkuasa hanyalah dari-Nya. Salam motivasi semua!

Wassalam!

No comments: